Captivant prin intensitate şi dinamică, noul serial de la Focus Sat TV, Avocatul, Thriller scandinav ce va fi difuzat din data de 10 noiembrie în premieră în România, luni și joi de la 21:30, îşi va găsi cu siguranţă locul în topul preferinţelor publicului matur, interesat de ficţiuni sobre – şi, pe alocuri, sumbre, în ton cu realitatea – la care să se raporteze deopotrivă raţional şi emoţional, în primul rând datorită originalităţii scenariului, care trimite prin particularităţile contextului la bestseller-uri “juridice” din Pop culture (romanele lui John Grisham sau Michael Connelly, filmele de referinţă din genul Legal Thriller, precum Devil’s Advocate ori Michael Clayton) dar, în egală măsură, şi la seriale nordice care, în urma succesului de public, au devenit veritabile francize, precum The Bridge / Bron şi Easy Money / Snabba Cash.
Nu întâmplător, acţiunea din The Lawyer / Advokaten (Avocatul) se petrece în Malmö şi Copenhaga, metropole din ţări diferite legate peste strâmtoare de podul Øresund (cel din The Bridge), dat find faptul că cei trei creatori ai Avocatului – Jens Lapidus, Hans Rosenfeldt şi Michael Hjorth, nu doar scenarişti, dar şi scriitori reputaţi de romane Crime fiction/Nordic Noir – sunt responsabili inclusiv de naşterea, cu ani în urmă, ale celor două super-populare seriale menţionate.
Avocatul preia din fiecare câte ceva dar, în fondul său, este cu totul… altceva decât predecesoarele, un demers foarte ambiţios şi complex psihologic, întrucât suntem transportaţi din spaţiul anchetelor poliţieneşti punctuale într-unul rarefiat moral, care incită la chestionarea celor ‘două tăişuri’ ale instrumentelor create de societate pentru respectarea legii şi ordinii, în contextul folosirii lor în scopuri personale, indiferent de justeţea acestora.
Premisa. Un tânăr avocat al apărării, stăpân pe sine, extrem de inteligent şi de analitic, care promite să devină o stea a baroului, deopotrivă în Suedia şi Danemarca.
O poliţistă de vârstă apropiată lui, specializată în traficul de droguri, dezechilibrată emoţional, care se foloseşte de poziţia în sistem pentru a-şi alimenta propria dependenţă. Cu toate că sunt frate şi soră, vieţile lui Frank Nordling şi a Sarei Khalil mai au foarte puţine în comun după moartea violentă a părinţilor lor adoptivi, ucişi într-un atentat cu bombă pe când Frank şi Sara erau doar nişte copii.
Revelaţia, după mulţi ani, că autorul crimei abominabile care le-a marcat existenţa nu este vreun terorist fanatic, ci unul dintre liderii lumii interlope din Copenhaga, Thomas Waldman, unul dintre cei mai importanți clienți ai firmei de avocatură dornică să îl recruteze pe Frank, îi aduce însă din nou alături, într-o brutală aventură alimentată de coşmarurile trecutului, în care căutarea adevărului este înlocuită progresiv de dorinţa de răzbunare… cu orice preţ.
Merită acesta plătit, în condiţiile în care legea devine paravan pentru fărădelege, iar eşafodajul moral e clădit eminamente prin corupţie? Poate fi câştigată pacea sufletească prin acţiuni ce conduc, până la urmă, tot spre crimă? Sunt doar câteva dintre întrebările pentru care Avocatul merită a fi vizionat.
Pentru a susţine în mod credibil şi incitant un scenariu ce pune serios în discuţie – chiar dacă sub formă de thriller accesibil publicului larg – corupţia din justiţie, suma de competenţe şi energii creative implicate în realizarea serialului Avocatul este remarcabilă.
La creatori ne-am referit deja, însă mai trebuie menţionat aici că însuşi Jens Lapidus este avocat al apărării practicant de mulţi ani, în pofida succesului ca scriitor (trilogia Stockholm Noir), deci l-a putut imagina pe Frank Nordling în baza propriei experienţe, iar Sara Khalil îşi are în mod clar profilul inspirat – în parte – de Marcella, personajul Annei Friel, fictiva poliţistă londoneză ce revine în activitate după despărţirea de soţul ei, din serialul premiat cu Emmy scris şi regizat de Hans Rosenfeldt, co-creatorul Avocatului.
Distribuţia este la rândul ei una redutabilă, începând cu interpreţii tandemului Frank-Sara, actorii emergenţi Alexander Karim (serialele The Box şi The Wheel of Time), lansat internaţional în Zero Dark Thirty al lui Kathryn Bigelow şi care a filmat inclusiv în România, în Dying of the Light, alături de Nicolas Cage, şi, respectiv, Malin Buska, una dintre cele mai promiţătoare tinere actriţe suedeze, premiată pentru rolul Reginei Kristina din Biopicul lui Mika Kaurismäki, The Girl King.
Acestora li se alătură, printre alții, veteranii Thomas Bo Larsen, pe care vi-l amintiţi, poate, din filmele cu Mads Mikkelsen, Another Round şi The Hunt, şi Nicolaj Kopernikus (criminalul Vagn din serialul The Killing), în rolul bad-guy-ului Waldman şi, respectiv, al excentricului şef al firmei de avocatură care-i protejează afacerile interlopului transfrontalier.
Serial care conţine toate ingredientele specifice unui thriller scandinav – narațiune densă şi tensionată, nuanţare morală, abordare clinică – Avocatul se ridică însă considerabil deasupra genului prin explorările cu caracter psihologic ale protagoniştilor, dincolo de motoarele narative contextuale ce fac să avanseze acţiunea.
Incursiunile „în spatele scenei” din existenţa cotidiană a celor doi îi conferă dimensiunea de dramă emoţională universal valabilă prin temele pe care le abordează: alegerile pe care le facem, valoarea adevărului, redefinirea raportului cu societatea în funcţie de obiectivele şi aspiraţiile personale.
Drept urmare, pe bună dreptate, Avocatul se numără printre serialele must-see din această toamnă.
Recomandare de IOAN BIG
Notă: În data de 10 noiembrie, la Focus Sat TV, în premieră în România, se lansează un nou serial, Avocatul, care are 2 sezoane, ce vor fi difuzate succesiv.
The Lawyer / Advokaten (Avocatul), producție Canal+ Original, va fi difuzat lunea și joia, de la 21:30, câte 2 episoade. Serialul este de asemenea disponibil în biblioteca VOD din Aplicația Focus Sat și-l puteți astfel urmări de oriunde și oricând.