Unul dintre cele mai originale seriale europene din ultimii ani, hibrid între Thriller, Noir şi Fantasy modern, La Porta Rossa / Poarta roșie, creat împreună cu Giampiero Rigosi de către premiatul autor de romane detectivistice Carlo Lucarelli (Almost Blue, Carte Blanche) şi lansat în Italia în 2017, se va difuza la noi în premieră exclusivă la Focus Sat TV și în Aplicația Focus Sat, începând din seara de 12 decembrie.
Primele două sezoane urmează să se transmită luni și joi, de la 21:30, câte două episoade odată, în aşteptarea finalizării celui de-al treilea sezon, ale cărui filmări, desfăşurate ca şi precedentele în Trieste, au fost întârziate de seria de lockdown-uri din timpul pandemiei.
Încă de la început, La Porta Rossa s-a bucurat de un mare succes la publicul peninsular, episodul pilot fiind urmărit la prima difuzare de 3,3 milioane de telespectatori, iar fandomul său s-a extins apoi semnificativ la nivel internațional.
Serialul, nominalizat la Globul de Aur în Italia, a fost apreciat de criticii de film deopotrivă pentru complexitatea naraţiunii – un crime fiction clădit pe firul unui love (ghost) story – şi pentru calităţile sale estetice, în special muzica extraordinară compusă de Stefano Lentini (autorul OST-ului la The Grandmaster al reputatului cineast Wong Kar-Wai), coroborată cu imaginea “dark & dirty” – chiaroscuro accentuat, filmări cu camere mobile – semnată de triplul nominalizat în carieră la premiul David di Donatello, Alessandro Pesci, în tandem cu experimentatul Roberto Cimatti.
În pragul trecerii spre Lumea de Apoi, nonconformistul detectiv Leonardo Cagliostro, împuşcat mortal de o persoană neidentificată în timpul unei misiuni solitare de capturare al unui traficant de droguri, îşi vede în faţa ochilor nu tot trecutul, cum se spune deseori, ci frânturi din viitor, mai exact are viziunea iubitei sale soţii, Anna, ce urmează a fi ucisă la rândul ei, cândva, în preajma Crăciunului.
Asasinul pare a se număra printre cunoscuţii cuplului, dat fiind faptul că Anna, ca magistrat, e parte al aceluiaşi mediu profesional, iar cei mai mulţi colegi le-au devenit prieteni… cel puţin aparent. Cu toate că s-a înstrăinat de partenera de viaţă datorită încăpăţânării ce-l face să acţioneze frecvent cu ignorarea legii sau ordinelor, Cagliostro o iubeşte încă enorm pe Anna şi, înainte de a face pasul ireversibil prin “poarta roşie” spre lumea cealaltă, decide să rămână în spaţiul tranzitoriu al ne-morţilor pentru a încerca să prevină moartea acesteia.
Lino Guanciale (Cagliostro)
Ca spirit ce nu poate fi perceput de către oamenii din realitate, pe care nu o poate altera în mod direct, detectivul defunct e însă complet neputincios, iar observarea reacţiilor celor apropiaţi fără a li se putea releva ca prezenţă îl aduce aproape la disperare… până când se intersectează accidental cu o tânără studentă, Vanessa, care-şi descoperă speriată potenţialul de clarvăzătoare şi devine, fără voia ei, puntea dintre fantoma nefericită şi o realitate palpabilă în care asasinul poate fi oricine dintre cei care îi adresează condoleanţe Annei.
Incitant şi captivant prin evoluţia naraţiunii pentru spectatori cu preferinţe foarte variate, pentru care supranaturalul reprezintă doar premisa unei incursiuni în realitatea cotidiană, serialul La Porta Rossa poate fi privit în egală măsură ca o poveste de dragoste (cea de dincolo de moarte, dintre Anna şi Leonardo), ca o microfrescă socială şi profesională (relaţiile din familiile Vanessei şi Annei, explorate în paralel cu cele din structurile italiene de apărare a legii) şi, nu în ultimul rând, ca o enigmă detectivistică în care indiciile despre identitatea asasinului se adaugă succesiv, odată ce profilul personajelor se nuanţează tot mai mult.
Valentina Romani (Vanessa), Lino Guanciale(Cagliostro)
Surprinzător pentru un serial cu acţiunea plasată în crudul şi cinicul mediu poliţienesc, cu o structură nonliniară ce aminteşte de True Detective, Poarta roșie îşi bazează inovativitatea pe filonul profund emoţional al relaţiilor interumane alimentat de grefa paranormală, evitând însă în mod inspirat tentaţia accentelor melodramatice de tip Ghost, clasicul cu Patrick Swayze şi Demi Moore, ori acentuarea premisei fantastice prin utilizarea efectelor speciale (utilizate aici cu o discreţie care le face aproape imperceptibile), care îl pune pe Cagliostro în totală opoziţie cu personaje suprarealiste de basm contemporan precum Dylan Dog, romanticul detectiv al spaţiului “undead” creat de Tiziano Sclavi în comics-ul său din anii ‘80.
Din acest punct de vedere, un termen de raportare mai adecvat pentru La Porta Rossa, prin starea meditativă, aproape elegiacă, pe care o cultivă, îl poate reprezenta, eventual, dramedia Fantasy din 2017, A Ghost Story, cu Rooney Mara şi Cassey Affleck.
Gabriella Pession (Anna)
Verva creativă şi spiritul ludic a creatorilor serialului se manifestă de altfel în mod explicit în evolutia acţiunii din La Porta Rossa prin trimiteri la întreg spectrul cultural, indiferent că e vorba de Pop culture – cinematografie (The Sixth Sense) ori jocuri video (Murdered: Soul Suspect) – sau de arta cultă, precum literatura clasică (lectura Vanessei din Divina Commedia a lui Dante), teatrul (citatul cu cele 100 de simţuri din Livada cu vişini a lui Cehov), muzica (“clin d’oreil”-ul la adresa Simfoniei a VII-a de Beethoven) şi arta contemporană (tatăl Annei colecţionează picturi ale reputatului artist din Trieste, Paolo Cervi), iar asta dă un plus incontestabil de savoare unui produs deja remarcabil prin coagularea unor materii prime narative greu şi riscant de combinat.
La premiera sa pe Focus Sat TV, Poarta Roșie mai oferă o surpriză plăcută publicului de la noi, prezenţa într-un rol foarte interesant, recurent (12 episoade), a româncei Catrinel Menghia (sub pseudonimul pe care îl foloseşte în mod uzual în filme, Catrinel Marlon), supervedeta podiumurilor de modă devenită în timp actriţă de succes (La macchinazione, CSI: Crime Scene Investigation), nominalizată în 2019 la Premiul Gopo pentru memorabilul Thriller al lui Corneliu Porumboiu, La gomera.
Dincolo însă de aceste condimente apetisante pentru cinefili, care contribuie toate la caracterul de must-see al serialului, consistenţa poveştii este cea care primează ca atractivitate.
Va reuși fantomaticul Cagliostro (Lino Guanciale) să-și separe prietenii de dușmani înainte ca sumbra premoniție să se adeverească și, în același timp, va putea să remedieze greșelile pe care le-a făcut în timpul vieții? Va trece Anna (Gabriella Pession) peste acuzele celor care, blamând-o public, încearcă ei înşişi să se disculpe? Va primi Vanessa (Valentina Romani) o explicaţie pentru abilitatea sa ieşită din comun, moştenită aparent pe linie maternă? Rămâne de văzut, în episoadele primelor două sezoane din Poarta roșie, difuzate la Focus Sat TV și disponibile din 12 decembrie și în Aplicația Focus Sat.
Valentina Romani (Vanessa)
Text de IOAN BIG
Foto: Canal+ Original
Notă: În data de 12 decembrie, la Focus Sat TV, în premieră în România, se lansează un nou serial, Poarta roşie, o producție Canal+ Original, ale cărui 2 sezoane vor fi difuzate succesiv, lunea și joia, de la 21:30, câte 2 episoade. Serialul este de asemenea disponibil în biblioteca VOD din Aplicația Focus Sat și-l puteți astfel urmări de oriunde vă aflați pe teritoriul Uniunii Europene.