Articol preluat integral de la Zilesinopti.ro
La TIFF, pe 18 și 19 iunie, în cadrul programului Focus Polonia, a avut loc proiecția a două episoade din serialul KLANGOR produs de Canal+, care va fi disponibil publicului român din 29 august (difuzat luni și joi, de la 21:30), în exclusivitate la Focus Sat TV, precum și în biblioteca VOD (video on demand) din Aplicația Focus Sat. Klangor relatează povestea dispariției unei adolescente și a căutării ei de către familie, cu ajutorul comunității locale, dintr-o localitate insulară din nordul-vestul Poloniei, port la Marea Baltică apropiat de granița cu Germania.
Tensiunea este alimentată constant de mediul îndoielnic frecventat de tânără, conflictele sociale şi familiale, dar și de evadarea unui deținut instabil mental – posibil suspect – din închisoarea unde tatăl fetei dispărute este angajat ca psiholog.
Ne-am propus să aflăm detalii despre acest serial devenit fenomen în Polonia chiar de la regizorul acestuia, ŁUKASZ KOŚMICKI (cunoscut deja cinefililor pentru Thrillerul The Coldest Game, din 2019, cu Bill Pullman), pentru că avanpremiera de la TIFF ne-a relevat un serial captivant ce merită realmente toată atenția, deopotrivă ca narațiune și ca realizare.
ŁUKASZ KOŚMICKI
KLANGOR Foto: Jaroslaw Sosinski
Dincolo de aparent simpla poveste a elucidării misterului dispariţiei unei adolescente, KLANGOR este mult mai mult complex prin suma de poveşti care se întrepătrund. Cum ai abordat scenariul astfel încât să le poţi spune pe fiecare cu claritate pentru spectatori?
Într-adevăr, Klangor nu este o ‘crime drama’ tipică, întrucât se construieşte pe o dramă de familie care merge dincolo de studierea unei crime singulare şi căutarea răspunsului la întrebarea cine este responsabilul pentru ea. De fapt, sunt două categorii de Thrillere. Prima e cea cu istorisiri în care nu ştim cine a comis crima, iar naraţiunea se dezvoltă în jurul descoperirii făptaşului. Atât publicul cât şi personajele află adevărul abia la finalul serialului – misterul este dezlegat! A doua categorie are o poveste în care noi, publicul, cunoaştem încă de la bun început criminalul, dar aşteptăm ca personajele să “se prindă” şi ele, pentru ca acea crimă să fie descoperită şi pedepsită. Vedem ucigaşul cum fuge, cum fentează legea, cum conspiră. Va scăpa el de justiţie sau nu? Scenariul lui Klangor este interesant din acest punct de vedere pentru că este o mixtură din amândouă. Cam până pe la episodul 6 suntem în prima categorie de serial – nu ştim cine e criminalul şi ce s-a întâmplat cu exactitate, urmărim povestea dispariţiei acelei fete. Episodul şase ne arată tot, ne dă răspunsul la ‘Cine a făcut-o?’, iar pe durata ultimelor două episoade suntem singurii care ştim mai multe decât personajele – şi vedem cum se prefigurează finalul. Suntem, de aici, în al doilea tip de Thriller. Mi-a plăcut ideea, această construcţie concepută de Kacper Wysocki [scenaristul serialului Klangor – n.r.], de prima dată când am citit scriptul, dar şi mai apoi, când am început să-l transpun pe platoul de filmare. A doua parte a serialului, începând cu episodul 6, este mult mai brutală, fiindcă violenţa escaladează. Aşa şi trebuia să fie după cum evoluează firul poveştii.
KLANGOR Foto: Robert Palka
Ai câştigat o mulţime de premii în carieră, nu doar ca regizor ci şi ca director de imagine. Din această dublă calitate, vorbeşte-ne un pic despre cum ai echilibrat vizual Klangor, ca succesiune de acte violente şi scene emoţionante…
Întrucât în cea mai mare parte a timpului m-am concentrat pe studierea personajelor, mi-am dorit ca ceea ce vede camera să facă parte integrantă din naraţiune. Camera creează lumea din jurul personajelor, priveşte personajele în elementul lor, le urmăreşte. Abordarea asta apropie şi mai mult publicul de personaje, până la nivelul emoţiilor. Deseori am utilizat o cameră de mână care se duce direct pe primplan, creând impresia de pândă, de tras cu ochiul în secret. Lucrul îndeaproape cu actorii din distribuţie a fost celălalt obiectiv important al meu. Ce mă interesa era să capturez acel nivel de mare intensitate a emoţiilor, emoţii care se reflectă în cadrul propriuzis, în ceea ce arată camera. Acestea au fost cele două aspecte principale pe care le-am vizat, cele două alegeri majore pe care le-am făcut.
KLANGOR Foto: Robert Palka
Riscul fiind mare să aluneci în clişee, spune-ne cât de mult a contat castingul pentru a face credibilă povestea din Klangor?
Castingul reprezintă una dintre cele mai bune părţi din întreg procesul. Ai posibilitatea să cunoşti o mulţime de oameni extraordinari, împreună cu care să concepi apoi personajele. Îmi place partea asta deosebit de mult. În Klangor, castingul a fost foarte temeinic făcut. Au fost momente, de exemplu, când eram sigur încă de dinainte de a-l vedea că un anume actor nu va fi potrivit pentru rol şi, totuşi, împreună cu directorul de casting, am ţinut să îl verificăm noi înşine. Şi, uneori, persoana ne-a surprins şi a obţinut rolul! Au mai fost situaţii în care eram convinşi din start de alegerea bună dar ne-a luat cu acea persoană mult mai mult timp decât anticipasem ca să ajungem cu personajul unde vroiam. În ce-o priveşte pe Matylda Giegżno, care o joacă pe Gabi, fata dispărută, i-am descoperit fotografia printre mai mult de-o sută de poze ale altor fete şi mi-am zis: ‘Asta e Gabi a noastră!’. Şi a venit la casting, ea debutantă fiind, iar prima probă a fost realmente îngrozitoare. Am continuat să încercăm însă şi a doua a fost mai bună, a treia a fost bunicică, iar la a patra am ştiut că va fi perfectă în rolul lui Gabi. Ca fost DoP, ador să lucrez cu actorii, să mă concentrez mai mult pe emoţiile pe care le pot exprima ei, decât chiar asupra lucrului propriuzis cu camera. Aşa că, ori de câte ori aveau nevoie şi simţeau nevoia să se sfătuiască cu mine, mă alăturam lor. Dar, pe de altă parte, îi respect pe cei care îşi doresc să li se lase mai mult spaţiu.
KLANGOR Foto: Jaroslaw Sosinski
Impactul vizual este extrem de puternic, ţinând cont de modul în care transformi Świnoujście. Dintr-o staţiune de vacanţă de vis faci o urbe sumbră, misterioasă şi periculoasă. Privirea ta clinică asupra nordului polonez aminteşte de ‘Nordic Noir’. Se poate vorbi de influenţe în Klangor?
Poate vine ca o surpriză dar ‘Nordic noir’-ul nu a reprezentat deloc o inspiraţie pentru noi. Filmul la care m-am uitat cu DoP-ul serialului şi care ne-a influenţat cel mai mult în termeni de vizualuri şi stil regizoral, şi care şi-a făcut simţită prezenţa în modul în care am lucrat cu camera, a fost First man cu Ryan Gosling [Biopic-ul lui Damien Chazelle despre Neil Armstrong şi aselenizare – n.r.]. Legătura vizuală a lui Klangor cu Nordic noir-ul ar putea avea de-a face, ceva, cu faptul că, geografic vorbind, în Świnoujście suntem mai aproape de Copenhaga decât de Varşovia. Lumina şi plasticitatea regiunii are multă personalitate şi, într-adevăr, este foarte scandinavă în ton. Începeam fiecare zi dorindu-ne să fie întunecat afară. Vroiam ca cerul să fie înnourat şi lumina difuză, pentru că asta accentua frământarile personajelor şi făcea ca locaţiile să arate mult mai potrivit, amplificând obscuritatea şi urâţenia situaţiilor în care se vedeau puse personajele.
KLANGOR Foto: Robert Palka
Văzând la TIFF primele două episoade, este evident că Klangor se adresează şi spectatorilor din afara Poloniei, referindu-se la corupţie, migraţia forţei de muncă, ş.a.m.d. Ce face însă Klangor, în opinia ta, atractiv pentru publicul larg?
Sunt o sumedenie de motive pentru care publicul poate rezona la nivel de masă. Cel principal ar fi acest parcurs emoţional de căutare a fetei dispărute de către părinţi şi de sora ei, o călătorie cu care oricine poate empatiza. Aş spune aici că mulţi dintre actorii care sunt părinţi şi au copii de aceeaşi vârstă ca Hanka şi Gabi, mi-au mărturisit că şi-au jucat scenele sub imperiul emoţiilor. În timpul unei filmări, una dintre actriţe n-a putut să dea de fiica ei adolescentă la telefon şi a fost aproape să fugă de pe platou, panicată, de la Świnoujście la Varşovia, fiindcă era convinsă că i s-a întâmplat ceva rău. Emoţiile părintilor, emoţiile fraterne, acestea sunt universale. În ansamblu, este povestea unei familii obişnuite, o familie ce traversează o perioadă mai dificilă din punct de vedere financiar, acesta fiind motivul pentru care soţia pleacă să muncească în străinătate şi determină slăbirea unor legături datorită distanţei, cu copiii care încep să crească în felul lor, inclusiv cu dorinţa de a-şi părăsi cuibul. A privi o astfel de poveste poate fi deopotrivă fascinant şi satisfăcător pentru publicul larg.
Interviu de IOAN BIG
NOTĂ: Serialul KLANGOR va fi disponibil publicului român din 29 august 2022, difuzat luni și joi de la 21:30 în exclusivitate la Focus Sat TV, precum și în biblioteca VOD (video on demand) din Aplicația Focus Sat.