Articol preluat integral de la PlayU.ro
Vara aceasta, Focus Sat TV difuzează „Klangor” (2021), un serial european aplaudat în Polonia natală, care a fost lansat în țara noastră la a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17-26 iunie 2022). Aceasta a inclus și o secțiune dedicată cinematografiei poloneze (Focus Polonia), în cadrul căreia a avut loc proiecția primelor două episoade din „Klangor”, o producție Canal+, care a fost lansată în Polonia în luna martie.
Cu ajutorul echipei Focus Sat, Playu.ro a stat de vorbă cu regizorul serialului, Lukasz Kosmicki – care ne-a răspuns la câteva întrebări legate de producția a cărei distribuție este formată din fețe cunoscute în Polonia. Serialul de 8 episoade este axat pe Rafał Wejman (Arkadiusz Jakubik), psihologul închisorii dintr-un oraș polonez de la Marea Baltică, a cărui viață se năruiește brusc: un deținut psihotic evadează și fata lui cea mare dispare fără urmă. Încercarea de a o găsi declanșează o dramă de familie majoră, iar scenariul împletește drama și speranța, într-o atmosferă bacoviană care amintește de serialele „nordic noir”.
Playu.ro: Dacă ar fi să rezumi povestea serialului în două cuvinte, care ar fi acelea?
Lukasz Kosmicki: Două cuvinte? Primul cuvânt ar fi „dramă”, iar al doilea ar fi „speranță”. În poloneză, „klangor” se referă la sunetul făcut de un stol de cocori în zbor, care nu e deloc plăcut, dar care este unul dintre primele semne ale venirii primăverii. Deci înseamnă speranță! Pe de o parte, avem teamă, dramă și groază, iar pe de altă parte avem speranță, lumină.
Cum crezi că va reacționa publicul roman când va urmări primul episod? Sper ca reacția lor să fie „Vreau să văd imediat și episodul 2!”. Primul episod e întotdeauna greu de făcut. Vrei să faci expozițiunea: să introduci personajele principale și să mai faci ceva, ca să nu rezulte un episod plictisitor. Ai nevoie de un strop de acțiune, dar nu prea multă, pentru că altfel privitorii nu vor fi interesați de acțiunile unui personaj necunoscut. Trebuie să existe un echilibru. Sper că am reușit să găsim un raport corect între expozițiune și acțiune. Și mai sper că publicul român va avea o reacție pozitivă! Serialul prezintă multe dedesubturi corupte, dar scoate în evidență și drama prin care poate trece o familie, în urma unor evenimente tragice. Care a fost cea mai grea scenă, în acest context?
Nu împart scenele în ușoare și grele. Acestea fiind spuse, mulți dintre actori și dintre membrii echipei de filmare – inclusiv eu – avem copii adolescenți, deci am fost cu toții foarte emotivi și am investit mult (din punct de vedere emoțional) în situațiile și scenele din serial. Asta nu a însemnat neapărat că au fost greu de filmat, ci că au fost interesante. A fost o experiență de filmare emoțională și interesantă. Am încercat să creăm o lume realistă și să intrăm în ea. A fost un proces foarte intens pentru actori, unii dintre ei și-au pus poze cu copiii în cabinele proprii, pe oglinzi, pentru a se uita la ei înainte de a filma cele mai dramatice scene. Au vrut să recreeze sentimente reale, să le credibilizeze în ochii privitorilor.
Care au fost cele mai mari provocări, la filmări?
Dacă ajungi pe platou și ești sigur că ai de filmat o scenă ușoară (pe care crezi că știi exact cum s-o faci), înseamnă că deja ai dat greș. Mai ales în cazul unui serial atât de plin de sentimente, precum „Klangor”. Cea mai dificilă parte nu au fost sentimentele și brutalitatea din poveste, nici nopțile reci, ci pandemia, care a întârziat filmările cu 9 luni. Când am filmat cea mai emoționantă și mai dramatică parte a serialului, a trebuit să ne oprim în mijlocul scenei. E o scenă în care unul dintre personaje se luptă pentru a salva viața unui personaj feminin: cele două părți ale secvenței în care încearcă s-o resusciteze (apoi pleacă să dea un telefon – pentru că nu are semnal – și se întoarce pentru a o resuscita în continuare) au fost filmate la o diferență de 9 luni. O resuscitează, sună și cere ajutor, trec 9 luni și apoi se întoarce înăuntru. Aș spune că asta a fost cea mai mare provocare. Să te întorci cu același nivel de emoție, să-i aduci pe toți actorii la același nivel emotiv, să-i faci să simtă la fel.
Decorurile alese pentru filmări sunt spectaculoase și ajută foarte mult privitorul să pătrundă mai adânc în poveste, la fel și coloana sonoră. A fost o misiune grea alegerea lor?
Locurile alese pentru filmări au făcut parte din scenariul propriu-zis. Când le-am căutat , ne-am documentat intens. Am găsit câteva locuri fascinante și am modificat scenariul, pentru a se potrivi cu acestea. De exemplu, în episodul 5, am avut o scenă într-un bordel, pe care plănuisem s-o filmăm într-o clădire, dar ne-am hotărât s-o modificăm și s-o filmăm pe o barcă pe care am găsit-o. Cât despre muzică, după ce am citit scenariul, am știut imediat că vreau ca Mikolaj Trzaska să compună muzica pentru „Klangor”. Mikolaj e un saxofonist genial, care cântă și la clarinet. În plus, în zona din Polonia unde am filmat, bate foarte tare vântul. Am vrut să am multe sunete care redau vîntul pe fundal. Am vrut ca vântul ăsta să fie portretizat prin intermediul muzicii. Dacă a fost o misiune grea? Nu, a fost o misiune fascinantă.
Ce se aude de sezonul 2? Va exista unul sau povestea are un final închis, după 8 episoade?
Da, povestea se termină după cele 8 episoade. Serialul a avut reacții și cronici foarte bune în Polonia. Avem câteva idei legate de cum ar putea continua povestea din „Klangor” – repet, „klangor” înseamnă speranță și începutul primăverii. Am început să punem pe hârtie primele idei.
Serialul „Klangor” va fi disponibil publicului român din 29 august 2022, fiind difuzat luni și joi, de la 21:30, în exclusivitate la Focus Sat TV. De asemenea, acesta va fi disponibil și în biblioteca video on-demand din Aplicația Focus Sat.