Noul serial Canal+ Original Familiile noastre (Familier som vores/Families Like Ours, 2024) care poartă semnătura regizorului danez Thomas Vinterberg, va avea premiera exclusivă în aplicația Focus Sat în 27 februarie.
Thomas Vinterberg este co-fondatorul Dogme95 - o mișcare de producție de film de avangardă cu un set de reguli menite a simplifica producția cinematografică care trebuie sa se bazeze doar pe valorile tradiționale ale povestirii, actoriei și temei, excluzând utilizarea efectelor speciale sau tehnologiilor mult prea elaborate. Regizorul danez s-a bucurat de o carieră prestigioasă câștigând notorietate la nivel mondial cu filmul Sărbătoarea (The Celebration/Festen) premiat la Cannes și devenit un clasic al cinematografiei europene. Au urmat Submarinul (Submarine) și Vânătoarea (The Hunt/Jagten), cel din urmă fiind multi-premiat. La mijlocul până la sfârșitul anilor 2010 s-a evidențiat cu Departe de lumea dezlănțuită (Far From the Madding Crowd) și Kursk. Apoi, chiar la începutul anilor 2020, Încă un rând (Another Round/Druk) l-a ridicat pe noi culmi, filmul fiind câștigător al premiilor Oscar și BAFTA. Vinterberg este de altfel primul regizor danez nominalizat la Premiile Academiei de Film la categoria cel mai bun regizor.
Noua sa producție Familiile noastre are loc în viitorul apropiat când efectele ireversibile ale schimbărilor climatice au făcut ca nivelul mării să crească atât de mult astfel încât anumite țări europene trebuie să ia în considerare evacuarea totală. Printre acestea se numără Țările de Jos (extrem de profetic dacă ne gândim la orasul-port Rotterdam care se scufundă în realitate cu aproximativ 1,5 centimetri pe an, in acest moment fiind la aproximativ 90% sub nivelul marii), precum și Danemarca care devine principalul subiect de interes în serial.
Vinterberg acoperă mult încă din primele două episoade. El abordează mediul, dinamica familiei, dragostea, lupta de clasă, drama strămutării și declinul economic, pentru a numi doar câteva dintre temele extins abordate. Danemarca, în calitate de refugiu egalitar, poate să nu pară cea mai evidentă alegere pentru o poveste care se concentrează pe toate aceste subiecte complexe, dar regizorului danez îi place să pună în lumină țara sa progresistă într-un viitor apropiat așa cum puțini și-ar imagina-o. Rezultă o privire fascinantă asupra modului în care traumele iminente pot schimba dinamica unei culturi înfloritoare. Când guvernul danez dezvăluie amenințarea letală a unei creșteri rapide a nivelului apei, țara se confruntă cu o evacuare totală inevitabilă. Din perspectiva unui număr mic de prieteni, familii, persoane dragi și îndrăgostiți, Familiile noastre pictează un tablou al națiunii scandinave ca un microcosmos pentru preocupările majore care apar în orizontul nostru global. Vedem Țările de Jos intrate în colaps economic, în Danemarca proprietăți naționale sunt pe punctul de a deveni fără valoare, băncile opresc retragerile de bani, populația este relocată în funcție de clase sociale. În urma acestei amenințări iminente, întreaga populație se transformă într-o mare masă de refugiați. Dintr-o dată, reputația internațională a Danemarcei ca societate echilibrată și bine structurată ierarhic se schimbă rapid într-una disperată și tumultoasă, demonstrând cât de repede se poate prăbuși o cultură atunci când este în joc supraviețuirea ei.
La începutul serialului, Nikolaj - care lucrează pentru guvernul danez - le divulgă familiei și prietenilor apropiați că a fost luată decizia de a se iniția evacuarea totală a Danemarcei înainte ca toata țara să se scufunde. Acest lucru pune în mișcare o cursă nebună pentru câteva familii care trebuie să se pregătească, atât din punct de vedere emoțional, cât și financiar, pentru a fi dezrădăcinate definitiv. Când se face anunțul oficial, sunt dezvăluite planuri complicate de relocare a tuturor, iar acestea sunt extrem de greu de acceptat de către populația scandinavă.
Intră în scenă Laura (interpretată de tânara Amaryllis April Maltha August), care este pe cale să absolve liceul, dar care dintr-odată se confruntă cu o decizie dramatică – trebuie să se hotărască în scurt timp pe care dintre părinții ei divorțați vrea să-i urmeze: pe tatăl ei, Jacob (interpretat de cunoscutul actor danez Nikolaj Lie Kaas) și noua lui familie, care plănuiesc să plece în Franța, sau pe mama ei, Fanny (interpretată de cunoscuta actriță daneză Paprika Steen), care este singură și se află în concediu medical din cauza unei depresii dezvoltate pe fondul stresului excesiv și a cărei statut social actual înseamnă că se califică pentru relocare doar în România. Pe măsură ce anxietatea cuprinde națiunea și sunt alese noile destinații, deciziile pripite sunt luate din dragoste și frică.
Vinterberg include în narațiune și un element supranatural, precognitiv care o face pe Laura sa ia niște decizii frustrant de schimbătoare și neașteptate. Sunt momente dramatice în care aceasta este mereu nehotărâtă și până la urmă alege să meargă pe o cale incredibil de greșită.
Familiile noastre este fără îndoială unul dintre cele mai prestigioase seriale daneze realizate până acum. Nu numai că este creația unuia dintre cei mai buni și mai originali regizori-auteuri ai cinematografiei europene, dar include și o distribuție extraordinară. În afară de probabil 3 sau 4 vedete daneze intrate în mainstream (cum ar fi Mads Mikkelsen, Trine Dyrholm sau Sidse Babett Knudsen, niciunul dintre aceștia nefăcând parte din distribuție), serialul se bucură de prezența unora dintre cei mai populari interpreți din Danemarca, care au mai lucrat de multe ori cu Vinterberg. Dar, pe lângă colaboratorii săi frecvenți, Vinterberg a apelat și la una dintre cele mai mari vedete ale țării și anume la Nikolaj Lie Kaas, precum și la câțiva actori tineri foarte talentați, cum ar fi Albert Rudbeck Lindhardt, care a mai avut un rol în filmul său anterior Încă un rând (Another Round/Druk). În Familiile noastre Lindhardt are o interpretare magistrală în rolul iubitului Laurei, Elias, un tânăr idealist care își iubește țara și este conștient de valorile culturale pe care vrea să le apere cu orice preț, rol pe care îl interpretează cu o pasiune și o emoție extrem de palpabilă. Pe de altă parte, Nikolaj Lie Kaas în rolul tatălui Laurei își joacă personajul patern cu o doză cât se poate de adecvată de anxietate și disperare.
Punctul forte al serialului este construirea în sine a personajelor. Nu se așteaptă ca publicului să-i placă fiecare dintre ele, dar umanitatea lor este suficientă pentru a ne păstra interesul. Vrem ca ei să ajungă la noile lor destinații în siguranță pentru că putem oricând intra în pielea lor și pentru că evenimentele cu care se confruntă sunt atât de departe de controlul lor. Știm cu toții cum este să păstrezi secrete (sau cui să împărtășești acele secrete), cum este să te îndrăgostești sau cum este să nu mai iubești pe cineva. Ni se cere să luăm în considerare în cine am putea avea încredere și pe cine am putea înșela. La ce fundamente morale nu am putea renunța cu niciun preț și pe care le-am putea lăsa deoparte? Astfel de întrebări sunt cele care fac povestea din Familiile noastre atât de convingătoare.
Opera de ficțiune incredibil de ambițioasă și profetică a lui Vinterberg, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Veneția (ceea ce este simbolic dacă la gândim la destinul dramatic al Veneției care se scufundă în realitate), exploatează temerile noastre colective cu privire la schimbările prin care trece lumea în care trăim și le intensifică dându-le un sentiment de urgență și presiune.
La începutul serialului sunt înfățișate cu preponderență familii daneze din clasele mijlocii și superioare, care sunt mult mai bine poziționate social și financiar ca urmare a circumstanțelor lor economice sau profesionale. Pe parcurs însă Vinterberg dezvăluie că știe cum ar putea fi percepută această viziune părtinitoare - un personaj, la un moment dat, explică exact cât de răsfățat se comportă unele persoane privilegiate. Unul dintre cele mai mari atuuri ale producției este că-i pune pe occidentalii europeni înstăriți să trăiască experiența refugiaților, îi pune de fapt în niște situații pe care nu le-ar fi conceput niciodată. Nu numai că acest lucru devine înfricoșător de plauzibil dacă nu facem nimic în privința schimbărilor climatice care pot ajunge la un punct fără întoarcere, dar nu suntem deloc pregătiți pentru ceea ce poate urma. Este un experiment de gândire genial executat de Vinterberg.
Familiile noastre este o dramă de prestigiu despre provocările unor familii de refugiați forțați să-și abandoneze țara ca urmare a unor schimbări climatice și despre lupta pentru evitarea erodării culturii naționale odată ce un stat încetează să mai existe. Momentele de grație, frumusețe și melancolie în fața transformărilor radicale și înfricoșătoare ale societății sunt surprinse magistral de Vinterberg.
Începând din 27 februarie serialul poate fi urmărit intragral în Focus Sat app.
Iubitorii filmelor și serialelor bune sunt invitați să acceseze biblioteca video din aplicația Focus Sat de pe orice tip de dispozitiv (laptop, smartphone, tabletă, smart TV) pentru a descoperi mii de alte titluri disponibile gratuit cu orice pachet TV Online Play TV.
Filmele sau serialele din catalogul VOD Focus Sat și FilmBox+ pot fi descărcate direct din aplicație pe telefonul sau tableta personală și văzute offline ori de câte ori se dorește, vestea și mai bună fiind că nu există limita de descărcări.
Focus Sat app se poate folosi de pe 2 dispozitive smart simultan, oricând și de oriunde de pe teritoriul Uniunii Europene, folosind același cont Focus Sat.
Dacă nu ești client Focus Sat încă, poți să testezi gratuit Focus Sat app timp de 7 zile.